Thursday, January 27, 2011

ada yang MATI.....!!!

JumaaT.. 28januari dua ribu sebelas..

seperti jumaat yang sebelum nya .., aku berjemaah untuk solat jumaat di daerah ku..,
masjid ku, AT-TAQWA, selayang baru.., tapi sembahyang padahari ini tadi ada yang MATI.. ada sembahyang untuk JENAZAH...,

untung sekali si MATI itu.., meninggal pada hari yg mulia jumaat, penghulu hari., iaitu..
hari penciptaan, kebangkitan dan hari akhir bila tiba ketentuan nya nanti.., mmm..
ramai yang memakmumkan jenazah itu.., amin-amin YA ALLAH.., sempurna jenazah simati disolatkan tadi..

mungkin bagi orang-orang kedengaran biasa je solat jenazah tu.., selain dari tuntutan fardu kifayah..

tapi solat jumaat kali ni., di sambung solat jenazah yg agak lain bagi aku.., solat jenazah kali ini meruntun jiwa aku..., aku MENITIS air mata, mse solat tadi..,

aku teringat MATI,.., aku takut.., tapi dalam takut.., aku rasa RINDU., kerana ketika aku menyempurnakan jenazah tadi aku.., ikut sekali mengusung keranda setelah di solat kan..,

RINDU aku yang aku maksud kan , rindu yang sangat..
aku rindu MEKAH AL-MUQARRAMAH..,
aku rindu KA'ABAH,
aku rindukan waktu-waktu aku ikut solat JENAZAH di masjidil haram MAKKAH..
aku rindu ALLAH..,,

perkara-perkara yang aku lakukan ketika aku di mekah.., kesempatan yang aku kejarkan ketika aku di mekah.., rindu aku dengan waktu2 itu..,

mulanya aku berniat sembahyang simati(lelaki..,)
tapi ketika takbir ke 3 ketika membaca
ALLAH hummafirgfirlahu warhamhu wa afihi wa'afuan HU..,

air mata aku mengalir.., tampa aku suruh.. tampa berbuat.., mungkin air mata itu keluar dari mata hati nurani.., hamba yg HINA dan banyak DOSA.., selain air mata rindu pada TANAH HARAM MAKKAH.., "tuhan maha besar"

sampai lah ke rumah aku sugul je.., kosong kotak fikiran aku.., seketika kemudian aku terfikir untuk berkongsi apa yang terjadi tadi.., dan cerita itu aku taip ke ruang BLOG aku ini...

No comments:

Post a Comment