Sunday, April 10, 2011

teater....

aku suka teater.., dan aku memang peminat seni teater....,
dan aku ada alasan aku sendiri kenapa aku suka teater?

ada orang ajukan soalan.. dan pendapat... berbunyi..

apa best dengan teater? latar belakan scene.., tak banyak.., cuma berubah prop jer..,
takde kepelbagaian muzik..., lagipun teater tu jalan cerita nya pendek.., tak macam movie..
@wayang.., cerita nya panjang set pengambaran berubah-ubah, ada teknik CGI.., dan macam2 lagi..


aku pun terdiam seraya berfikir.., tapi tak ku ajukan jawapan sebab.., bukan semua orang boleh terima jalan aku...,

macam ni.., simple word la kan..
bagi aku.., mmg la xde teknik CGI tu satu je kekurangan nya.., tapi aku salute dengan para barisan pelakon..., cuba kau sendiri.. mau kau beraksi di khalayak ramai? mau?.. belum tentu2 mau.., malu lah ini lah itu lah.., tak pandai lah..ye TAK PANDAI..!! tu la jawapan nye,..

mereka boleh beraksi dan berinteraksi dengan penonton.., LIVE... tak sama dengan filem.., orang teater berlakon depan manusia(hadirin) tapi pelakon filem/drama berlakon depan "TUNGGUL"@camera.., tak gitu.., dlm panggung teater sekali pun ada juga kamera.., rakan untuk peribadi dan tujuan kajian.., ha... tu la yang membezakan nya REAL.., kata omputih..
mereka lakukan lakonan dengan disiplin.., bkn mcm filem artis bkn semuanya berdisiplin.., ngerti?.., ha...

tapi paling senang cerita la.., kalau filem boleh di ulang tayang..., keluar panggung je filem box office katanya.., betul.., tapi kita tonton layar bukan tonton artisnya secara live.., betul tak?.., bukan la bermakna aku tak suka panggung wayang.., aku suka jugak cuma kurang senang bila orng terlalu membeza kan seni teater dan filem...,

p/s : kalau filem., kita boleh tengok ulang2.., bole beli DVD.., tapi kalau tengok teater.., biase nya dia tak ulang2 dah.., kalau dah abis tarikh pementasan.., dan tiada DVD yg boleh di beli.., tu secara nyata lah.., fikir2 kan..,

No comments:

Post a Comment