Saturday, June 25, 2011

yang aku tak tau...

semua kita pernah mendengar azan...,

dan bagi diri aku sendiri.., macam2 irama azan yang pernah aku dengar..
di bumi malaysia je dah mcm2 irama aku dengar.., di singapura pun..
apatah lagi negara yang mempunyai penduduk islam teramai seperti indonesia..
azan tetap sama, penyampaian dan lagu irama azan yang berbeza...

di tanah suci mekah dan madinah.., irama azan nya mirip.., @ sama cuma di laungkan orang yg berbeza.., kalau azan dr masjidil haram atau masjidil nabawi ketara jelas perbezaan nya.., aku klu dengar azan di TV ke.., di radio ke, klu azan yang dari tanah suci.., senang je aku TEKA.., dan pasti azan itu dari laungan muazzin dari tanah suci...
klu azan dari tanah suci ni kalau aku dengar pasti meremang bulu roma aku.., mungkin sebab..,
rindu aku yang melampau2 mungkin pada tanah suci itu..,
"mohon ALLAH s.w.t beri aku kesempatan lagi ke tanah suci buat ke lain kali nya...


tapi di tanah melayu MALAYSIA ini mahupun di indonesia.., ada satu irama azan yang dimana2 jika dilaungkan mesti sama irama nya.., irama azan ini RUPA2 nya di lagukan oleh
syeik abdul basit abdus samad...



~ hayya 'alas, solah.. marilah tunaikan solat
~hayya 'alal falah.., marilah menuju kejayaan...

tentang ABDUL BASIT ◄ klik sini

No comments:

Post a Comment