Thursday, November 17, 2011

cerita jumaat lagi...

bukan aku, mungkin semua lelaki sukakan hari jumaat yang berkat..,

macam biasa.., solat jumaat aku dijalani dengan sempurna..., disebalik apa yang nyata..
ada cerita di hari mulia, bila aku mendengar cerita(pengajian)sepulang dr solat jumaat..,

tadi aku mengaji sebentar ber sama kiai maharnis(ayah) , banyak pengajian di bentang...., tentang hidup, kerjaya, perniagaan dan CINTA yang berkait dengan hidup aku..,

sekali lagi jumaat aku penuh bermakna.., bak kata 'kiai haji abdul majid hasyim' .., kalau ahli sufi ni tak banyak membuka kitab ketika mengajar tapi mengajar dalam cerita.., dan dari cerita tersirat seribu makna pelajaran.., tinggal lagi manusia(kita) memahami apa yang tersirat di sebalik tersurat cerita.., di mana ILMU semata-mata..

Alhamdulillah TUHAN..., aku di beri payung 2 mengembang yang melekat dengan aku untuk menebar pengajian...,

CINTA ye Cinta., salah satu subjek utama.., pengajian tadi..
Hablum Minallah wa Hablum Minannas..!!

dua subjek yang berjela2 cerita dan makna..hari ni aku bercerita tentang CINTA..,

manusia tak kan lari dengan
~harapan(memerlukan) dan risau (gundah)
~CINTA dan CEMBURU.....

berkait rapat nya dua perkara ini bagaikan tiada pemisah.., jika tiada dua element ini..,
bisalah disamakan...

SUP tampa GARAM..., aha..., bisa2 saja anda2 semua bayang kan..bagaimanalah rasanya..

1)hablum minan nas..,(hubungan dengan manusia)
diringkaskan lah di konklud(sekalikan) diantara hidup, kerjaya(perniagaan) dan CINTA..

diantaranya tersebut oleh kiai.., bersangka baik lah kamu wahai umatku(rasullullah s.a.w) terhadap sesama manusia..kitika berbicara berkatalah seumpama di bibirmu ada ladang tebu
maka kita disuruh perbaiki hubungan kita sesama manusia..., bicara yang elok2 sesama manusia orang tua, rakan kawan,mahupun pasangan(kekasih)
[tak usah lah di perjelas berjela2 sebab mungkin semua sudah tahu apa semua nya itu]

2)hablum minallah (hubungan dengan Allah s.w.t)
mendekat kan diri pada nya, tauhid kan nya.., bicara yang manis iaitu., doa dan zikir...
untuk mengerat kan lagi hubungan dengan manusia.., terharus lah di perkait rapad kan dengan hubungan dengan ALLAH...,

diantara kedua2 pokok pangkal ini.., maka wujudlah harapan dan gundah, cinta dan cemburu..

terpulang kepada setiap individu bagaimana dia menjalani hidup nya yang tak kan lari dari cinta dan cemburu, gundah dan harapan dimana ia terletak di dalam hubungan antara tuhan dan sesama manusia..

:-) .., fajar el-fiqra .

No comments:

Post a Comment